Biegacze, którzy nie pamiętają o tych zasadach, mogą być bardziej narażeni na napady

Bartek M. January 11, 2017 0
Biegacze, którzy nie pamiętają o tych zasadach, mogą być bardziej narażeni na napady

Biegasz cały rok, a nie tylko wiosną i latem? Świetnie! Ale czy zdajesz sobie sprawę z zagrożeń, jakie mogą Cię spotkać podczas jesiennych i zimowych biegów, kiedy szybko zapada zmrok?

Jesień i zima nie są porami roku specjalnie sprzyjającymi uprawianiu sportów na zewnątrz. Chociaż mają swoje plusy – łatwiej trenować, kiedy nie praży nas gorące słońce w 30-stopniowym upale. Ale kiedy temperatura znacznie spada, coraz częściej pada deszcz lub zaczynają się przymrozki, zapał większości osób gaśnie i wolą spędzać wieczory w domu. Oczywiście są tacy, którzy biegają regularnie przez cały rok. O czym należy wtedy pamiętać (poza odpowiednim ubraniem)?

Dlaczego biegacze padają ofiarami napadów?

Jesienią i zimą szybciej zapada zmrok. Harmonogram dnia zwykle zmusza nas do zaplanowania aktywności fizycznej na wieczór, kiedy jesteśmy już po pracy i mamy czas dla siebie. Najczęściej wybierane przez biegaczy trasy w mieście to różne parki – zdecydowanie lepiej się biega, kiedy nie zatrzymują nas światła na przejściach dla pieszych. Ale wadą takich miejsc jest słabe oświetlenie – krzaki, półmrok i obecność niewielu ludzi to idealne dla napastnika warunki, aby uzbroić się w niebezpieczne, nielegalne kastety i dokonać kradzieży.

Poza tym złodzieja kuszą potencjalne łupy. Większość biegaczy zawsze ma przy sobie smartfon, który mierzy trasę, czas oraz jest źródłem muzyki. Dobrze, jeśli telefon nosimy w zamkniętej kieszeni – wtedy nie rzuca się w oczy i nie zachęca złodzieja. Ale duża część biegających osób korzysta np. z opaski na ramię, w której nosi się smartfona w trakcie biegu – taka opaska zwykle jest przezroczysta, napastnik może więc zobaczyć, czy mamy przy sobie wartościowy sprzęt.

Co zrobić, aby biegać bezpieczniej?

Dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy wprowadzić w życie kilka zasad i przestrzegać ich przez cały rok podczas każdego treningu biegowego.

  • Poznaj gazy do samoobrony i ich zalety. Miotacze gazów to najczęściej wybierane narzędzia do samoobrony. Ich ceny zaczynają się już od 20 złotych, są skuteczne, nie wymagają zezwolenia, a ich użycie jest bardzo intuicyjne. To idealny środek do samoobrony dla biegacza – noszony np. w kieszeni kurtki pozwoli nam szybko zareagować w niebezpiecznej sytuacji.
  • Wolisz porażająco skuteczne narzędzie do obrony? Wybierz paralizator. Sklep, w którym kupisz paralizator, powinien być autoryzowanym i zaufanym miejscem. Wystrzegaj się zakupów z niepewnego źródła, bo możesz zaszkodzić zarówno napastnikowi, jak i sobie!
  • Ścisz muzykę lub zdejmij słuchawki. Odpowiednia muzyka ma ogromny wpływ na naszą motywację, wytrzymałość i osiągane wyniki w sporcie. Pozwala skupić się na melodii lub słowach, odwracając uwagę od bolących mięśni. Ale kiedy biegasz i masz w uszach słuchawki, napastnik może Cię zaskoczyć, zmniejszając Twoje szanse na skuteczną samoobronę. Dostosuj więc głośność muzyki tak, aby cały czas słyszeć, co dzieje się wokół Ciebie.
  • Wybieraj trasy częściej uczęszczane przez ludzi – chociaż wymijanie osób podczas biegu nie jest komfortowe, warto zdecydować się na miejsce, w którym nie będziemy całkiem sami. Obecność innych osób na pewno nie zachęci napastnika do zaatakowania.

Leave A Response »