Czy zakwasy po treningu, to dobra oznaka?

Marcin B. November 4, 2016 0
Czy zakwasy po treningu, to dobra oznaka?

Przy siedzącym trybie życia nawet dłuższe chodzenie po ulicy, czy nawet po zwyczajnym Centrum Handlowym może sprawić, że zaczniemy odczuwać… zakwasy. W przypadku sportowców więc cały proces nasila się podwójnie, zwłaszcza na początku, jak i po dłuższej przerwie. Zakwasy bolą, to wiemy, ale czy oprócz niemiłego odczucia są dobrym objawem? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Jak działają nasze mięśnie?

Czyli zanim poznamy co to zakwasy, to powiedzmy sobie krótko jak to wszystko funkcjonuje. Mięśnie szkieletowe, które odpowiadają za ruchy zbudowane są z tkanki mięśniowej poprzecznie prążkowanej. Włókno mięśniowe, to najmniejsza część każdego mięśnie, gdzie każde z nich zawiera organelle komórkowe. Na obwodzie znajdują się jądra komórkowe, a wewnątrz znajdują się miofibryle (inaczej włókienka kurczliwe).  Same mięśnie powstają z włókien mięśniowych, które tworząc tak zwane pęczki tworzą poszczególne partie mięśni. Dlatego Ci, którzy chcą mieć idealną rzeźbę muszą zwiększyć obwód posiadanych włókiem mięśniowych.

Zakwasy inaczej mikrourazy?

Bo to właśnie one występują w przypadku jakiegokolwiek wysiłku fizycznego. Im większy wysiłek fizyczny, tym większy mikrouraz.

Dobre zakwasy?

Czyli tu należy rozwiać pewną wątpliwość. Otóż ,,prawdziwe” zakwasy często mylone są z bólem po treningowym. Ból po treningowy bierze się z ,,pobudzenia” neuronów bólowych w trakcie ćwiczeń. Wtedy ból pojawia się dokładnie w miejscu na którym skupiony jest trening. Również zależny jest od rodzaju i nasilenia wykonywanych ćwiczeń, może utrzymywać się nawet do trzech dni.

Typowe zakwasy utrzymują się natomiast maksymalnie do kilku godzin po danym treningu.

Skąd się biorą zakwasy?

Zakwasy, to nic innego jak ból mięśni wywołany zbyt dużym stężeniem kwasu mlekowego, który pracuje w mięśniach i poddany jest wysiłkowi fizycznemu.

Wracając jednak na moment do po treningowego bólu mięśni, to może mieć on dobry skutek, gdyż bolące mięśnie oznaczają ich wzrost, co może być szczególnie ważne dla tych, którzy poprzez trening chcą uzyskać tak zwaną rzeźbę (na przykład kulturyści).

Czym jest przetrenowanie?

Zakwasy, ból po treningowy, przetrenowanie… Obawy podobne, jednak pojęcia i ich znaczenie zdecydowanie odmienne. Do przetrenowania organizmu dochodzi wtedy, gdy mimo określonego bólu po treningowego nakładamy na siebie zbyt dużą ilość treningów zwłaszcza na początku ćwiczeń. Wtedy to pojawia się ryzyko kontuzji, która zaniedbana może trwać nawet do kilku miesięcy. Do przetrenowania może dojść również w sytuacji, gdy właśnie po kontuzji narzucimy sobie zbyt intensywne treningi. Bo jeśli chodzi o ćwiczenia, to ważny jest nie tylko ich dobór, ale i… przerwy. Zbyt krótkie również mogą doprowadzić organizm do przetrenowania.

Jaki sport najbardziej narażony na zakwasy?

Mogłoby się wydawać, że przede wszystkim sporty siłowe, czy te związane z podnoszeniem ciężarów, jednak tak naprawdę każda dyscyplina wiąże się z zagrożeniem zarówno zakwasów, jak i bólu po treningowego.

Wracając jednak do zakwasów, może być on dobrym objawem pod warunkiem, że zadbamy nie tylko o dobór treningów, ale i regeneracje organizmu, gdyż w tym przypadku zakwasy oznaczają to, że nasze mięśnie ,,wzięły się do pracy”.

Leave A Response »