Kulturystyka – sport i piękno mięśni

Anna Dydymska June 5, 2016 0
Kulturystyka – sport i piękno mięśni

Jej początki sięgają XIX wieku. Wywodzi się z ćwiczeń treningowych siłaczy i zapaśników. Jako odrębna dyscyplina sportowa została zakwalifikowana pod koniec lat 40-tych XX wieku, a za jej prekursora uznaje się niemieckiego siłacza Eugena Sandowa. Kulturystyka – choć największą popularność zyskała w Stanach Zjednoczonych, to od kilku lat i w naszym kraju zyskuje coraz więcej zwolenników. Zatem czym tak naprawdę jest ten sport?

Siła mięśni

Kulturystyka polega na kształtowaniu masy ciała, gdzie celem ćwiczeń jest maksymalna redukcja tkanki tłuszczowej i jak najlepszego uwidocznienia tkanki mięśniowej. Ćwiczenia zwykle wykonuje się z obciążeniem.

Na całym świecie co roku odbywają się profesjonalne zawody dla kulturystów, do tych najbardziej znanych zalicza się między innymi: Mr. Olympia, Arnold Classic, Night of Champions, czy Ironman Pro Invitiatonal. W czasie tych zawodów jury ocenia sprawność poszczególnych mięśni zawodników według określanego schematu pozowania. Długość tułowia w stosunku do długości nóg, mięśnie bioder, mięśnie klatki piersiowej, mięśnie ramion, czy mięśnie brzucha – oto na co zwracają uwagę jurorzy w czasie zawodów. Kiedyś kulturystykę uprawiali wyłącznie mężczyźni, dziś w tej dyscyplinie działają także kobiety.

Czy to jest bezpieczne?

Oczywiście, kulturystyka wiąże się z szeregiem ogromnych i wyczerpujących ćwiczeń. Dlatego najlepiej jeśli będziemy wykonywać je pod ścisłą kontrolą fachowca, który dopasuje nie tylko odpowiednie ćwiczenia, ale i planując je razem z Tobą ustalicie ich intensywność, tym samym dostosujecie plan treningu pod indywidualne potrzeby. Zanim jednak zdecydujesz się uprawiać kulturystykę koniecznie skonsultuj się z lekarzem, czy nie ma żadnych przeciwwskazań!

A jeśli zdecydujesz się na trening w domu…

…pamiętaj, aby podejść do tego z głową. Zacznij od ćwiczenia dużych grup mięśni, dopiero później mniejszych. W przypadku ćwiczeń domowych niezwykle ważne jest ich odpowiednie zaplanowanie. Najlepiej, gdy trening zmieniany jest co trzy miesiące. Pamiętaj również o tym, by zapewnić sobie odpowiednią ilość czasu na regeneracje. Same ćwiczenia natomiast wykonuj powoli, stopniowo – to najlepszy sposób nie tylko na to, aby uzyskać odpowiedni efekt, ale i minimalizuje ryzyko wystąpienia kontuzji. Do ćwiczeń dobierz odpowiedni sprzęt. Niezależnie od tego, czy ćwiczyć sam, czy pod okiem fachowca, po każdym treningu wypij napój izotoniczny, który uzupełni poziom wody i elektrolitów

Dieta również ważna

A ta najlepiej jeśli składa się z chudego mięsa i produktów dużą ilością białka. Tłuszcze? Można spożywać, jednak w określonych ilościach. Odpowiednią dietę jednak możesz indywidualnie dostosować zarówno z lekarzem, jak i trenerem personalnym.

Wiek – najbardziej istotny

Zawody kulturystyczne dzielą się nie tylko na kategorie kobiet i mężczyzn, ale także grupy wiekowe. To w jakim wieku zaczynamy ćwiczyć ma ogromny wpływ na pracę i rozwój naszych mięśni. Zwłaszcza jeśli mówmy o kategorii do lat osiemnastu. Inne kryterium, to kategorie pod względem wagi i ogólnej masy ciała.

Leave A Response »