Pływanie jako rehabilitacja

Anna Dydymska June 18, 2016 0
Pływanie jako rehabilitacja

Woda źródłem naszego życia. To zdanie używamy głównie pijąc ją. Śmiało jednak można to zdanie odnieść co do ruchu pod wodą. Nie od dziś bowiem wiadomo, że pływanie w wodzie jest najbezpieczniejszą formą aktywności fizycznej. Dlatego przez lekarzy i specjalistów zalecana jest nie tylko dzieciom, ale i osobom starszym. Samo pływanie ma szereg ważnych, dla człowieka zastosowań.

Doskonała forma rehabilitacji

Dlatego ludzie po wypadkach, z urazami kręgosłupa, tak masowo kierowani są właśnie na ćwiczenia w wodzie. Pływanie bowiem wzmacnia nie tylko uszkodzone kończyny, ale i cały organizm. Na całym świecie odnotowano wiele przypadków, w których dzięki pływaniu pacjent odzyskiwał częściową, a i czasem pełną sprawność sprzed wypadku. Samo pływanie też zalecane jest w przypadku osób niepełnosprawnych, które dzięki pływaniu nie tylko pokonują bariery fizyczne i psychiczne, ale i wzmacniają swoje mięśnie i układ kostny, dzięki czemu ich organizm staje się silniejszy i bardziej uodporniony. Co więcej – w sytuacji osób z niepełnosprawnościami, często ruchy w wodzie są prostsze do wykonania, niż w naturalnym środowisku. Ponadto może być to doskonała okazja do integracji z innymi dziećmi – niepełnosprawnymi, bądź zdrowymi.

Łagodzi bóle i nerwobóle

W szczególności kręgosłupa. W zależności jednak od rodzaju bólu powinniśmy dobrze dostosować rodzaj pływania. Na przykład pływanie na plecach rozciąga i wzmacnia mięśnie, gdy problem dotyczy odcinka lędźwiowego. Z kolei pływanie stylem klasycznym wzmacnia mięśnie pleców, ramion i pośladków, dzięki czemu wskazane jest na przykład przy skoliozie.

Inne zalecenia

Oprócz wyżej wymienionych problemów, pływanie ma również szereg innych zastosowań. Pływać powinni między innymi osoby mające problem z sercem, czy układem krążenia, pływanie bowiem wzmacnia mięsień sercowy, a do tego wspomaga prawidłowe oddychanie. Zamierzasz się odchudzać? Pływaj jak najwięcej! Jak już wyżej wspomniano – ten sport, to jedna z najbezpieczniejszych form aktywności fizycznej, a ta jak wiemy jest nieoceniona w czasie gubienia zbędnych kilogramów.

Dzieci i niemowlaki

Pływanie jest uważane za tak bezpieczny sport, że każdego roku pływać uczą się coraz młodsi. Nie od dziś wiadomo, że pływać uczą się także… niemowlaki. Oczywiście, wszystko odbywa się pod ścisłą opieką rodziców, jednak nawet w przypadku maluchów kontakt z wodą okazuje się jak najbardziej wskazany.

Poród w wodzie?

Choć ta forma nadal przez wielu uważana jest za dość kontrowersyjną, to wielu twierdzi, że nie ma lepszej opcji, niż pozwolenie noworodkowi pozostanie kilku sekund po przyjściu na świat w jego naturalnym środowisku. Być może dlatego na to rozwiązanie decyduje się coraz więcej przyszłych mam.

Po prostu się zrelaksuj

Czyli, jeśli nawet nie masz medycznych zaleceń do pływania, to po prostu idź na basen dla samego siebie. Pływanie redukuje poziom stresu, pozwalając nam się zrelaksować. Do tego mamy idealny pretekst do aktywności fizycznej.

Leave A Response »