Czym można zastąpić mięso w diecie?

Bartek M. April 19, 2021 0
Czym można zastąpić mięso w diecie?

Dieta wegetariańska lub wegańska, w których całkowicie rezygnuje się z jedzenia mięsa, przekonuje coraz więcej osób. Co więcej, wydaje się, że w niedalekiej przyszłości całkowite zrezygnowanie z jedzenia mięsa stanie się już nie tylko indywidualnym wyborem, ale ze względu na to, jak duży jest wpływ produkcji mięsa na stan środowiska naturalnego, będzie to już także konieczność. Póki co, wiele osób, nawet jeśli z różnych powodów rozważa zrezygnowanie z jedzenia mięsa, zastanawia się, w jaki sposób można je zastąpić, tak żeby zapewnić sobie przede wszystkim dostęp do wszystkich niezbędnych nam składników odżywczych. W artykule postaramy się przekonać czytelnika, że obecnie wcale nie jest to takie trudne.

Dlaczego mięso jest tak ważnym źródłem składników odżywczych?

Każde mięso, także np. ryby, to przede wszystkim znakomite źródło łatwo przyswajalnego i pełnowartościowego białka, czyli jednego z trzech najważniejszych makroskładników diety. Rola białka jest w naszym życiu bardzo duża, ponieważ pełni ono funkcję budulcową, funkcję regulującą oraz funkcję regeneracyjną. Niektóre rodzaje mięsa, przede wszystkim ryby dostarczają do naszych organizmów także wartościowe tłuszcze i kwasy tłuszczowe omega-3. Na szczęście zarówno białko, jak i kwasy tłuszczowe omega-3 można zapewnić swojemu organizmowi także spożywając produkty roślinne.

Mięso jest też najlepszym źródłem wielu składników mineralnych. Najczęstszym problemem u osób, które dopiero zaczynają dietę wegańską lub wegetariańską jest to, że nie są w stanie dostarczyć do organizmu wystarczającej ilości żelaza hemowego. Wbrew pozorom istnieje jednak wiele rodzajów żywności wegańskiej i wegetariańskiej, w której znajduje się dużo żelaza. Problemem jest tylko właściwe zbilansowanie swojej diety. Innymi składnikami odżywczymi, o które trzeba zadbać po zrezygnowaniu z jedzenie mięsa lub w ogóle z produktów odzwierzęcych są jeszcze jod, selen i cynk. Te jednak jest dużo łatwiej dostarczyć do organizmu w inny sposób.

Jakimi produktami roślinnymi można w pełni zastąpić mięso?

Tak naprawdę nie istnieją żadne składniki odżywcze i mikroelementy, których nie można zapewnić swojemu organizmowi po zrezygnowaniu  ze spożywania mięsa. Ze względu jednak na to, że przez lata ludzie zdążyli się przyzwyczaić do tego, że w większości spożywanych posiłków znajdowały się także produkty mięsne, trzeba się nauczyć i przyzwyczaić do tego, żeby stosowana teraz dieta była dobrze skomponowana i zbilansowana.

Na temat zasad skomponowania właściwej diety po rezygnacji z jedzenia mięsa porozmawialiśmy z doradcą klientów ze sklepu ze zdrową żywnością online Batom.pl:

“Po zrezygnowaniu z jedzenia mięsa trzeba przede wszystkim zadbać o to, żeby móc dostarczyć do swojego organizmu jak największą ilość białka. Osoby, które rezygnują tylko z jedzenia mięsa, natomiast cały czas jedzą produkty odzwierzęce mogą w tym celu stosować m.in. nabiał. Z kolei osoby na diecie wegańskiej muszą zacząć stosować białko roślinne. Bardzo ważne jest to, żeby spożywane w zastępstwie białka zwierzęcego, białko roślinne zawierało dużo różnego typu aminokwasów. Konieczne jest więc takie skomponowanie diety, żeby znajdowało się w niej białko pochodzące z różnych źródeł, np. z roślin strączkowych i z ich przetworów oraz z produktów zbożowych. Z kolei duże ilości wartościowych tłuszczy możemy dostarczyć do organizmu spożywając m.in. różnego typu orzechy, nasiona, awokado, oleje i oliwę z oliwek. Z tym więc nie powinniśmy mieć większego problemu”.

Możliwość skorzystania z bio suplementów diety

Po przejściu na dietę wegańską lub wegetariańska i zrezygnowaniu ze spożywania mięsa lub/i produktów odzwierzęcych warto jest co jakiś czas sprawdzić, czy na pewno stosowana teraz dieta jest w stanie nam zapewnić odpowiednią ilość najważniejszych składników odżywczych. W tym celu raz na jakiś czas, np. raz na pół roku, warto jest wykonać morfologię, która nam pokaże, czy mamy jakieś braki. Jeżeli tak jest, to oczywiście powinniśmy popracować nad tym, żeby zmienić stosowaną dietę lub sięgnąć po różnego typu bio suplementy diety. Z tego typu produktów korzysta wiele osób, przede wszystkim na diecie wegańskiej. Poprzez rozsądną suplementację diety można dostarczyć do organizmu np. większą ilość białka czy żelaza.

Leave A Response »