Mleko bez laktozy alternatywą dla dzieci i dorosłych z nietolerancją pokarmową

Bartek M. September 23, 2019 0

mlekobezlaktozyObecnie coraz więcej osób zmaga się z licznymi nietolerancjami pokarmowymi. Rodzi się także coraz większa liczba dzieci, u których już w pierwszych tygodniach życia występuje alergia na tradycyjne mleko.

Dla takich osób, niezależnie od wieku alternatywą jest mleko bez laktozy, do którego w procesie produkcji dodaje się enzym zwany laktazą. Dzięki temu produkty mleczne są znacznie łatwiej przyswajalne przez organizm, zarówno dorosłego, jak i dziecka.

Kiedy wprowadzić do diety mleko bez laktozy?

W przypadku niemowląt i małych dzieci wprowadzenie do codziennej diety mleka bez laktozy należy skonsultować z dietetykiem lub pediatrą. W przypadku osoby dorosłej,  rezygnacja lub zmniejszenie ilości spożywanej laktozy powinny wiązać się obserwacją reakcji własnego organizmu na produkty zawierające ten enzym. Jeśli natomiast trudno jest samemu jednoznacznie ocenić negatywny wpływ laktozy – warto wykonać badania na jej nietolerancję. Niekiedy może okazać się, że problemy z jej trawieniem są tylko chwilowe i wystarczy czasowe odstawienie lub zmniejszenie ilości spożywanej laktozy. Po tym czasie warto jednak wrócić do typowych produktów mlecznych lub stosować te z obniżoną ilością laktozy, aby organizm zupełnie nie zrezygnował z funkcji jej trawienia.

Proste dania i desery z mlekiem bez laktozy

Mleko bez laktozy z powodzeniem może stanowić zamiennik dla tradycyjnego mleka w wielu doskonale znanych daniach, zarówno tych wytrawnych, jak i słodkich. Z jego wykorzystaniem możemy przygotować pyszne sezonowe owsianki, budynie lub jaglanki z ulubionymi dodatkami. Mleko bez laktozy możemy też dodać do ciasta na naleśniki, omlety lub placuszki, twarożku, wytrawnych babeczek, zapiekanek z sosami, delikatnie zabielanych zup oraz do deserów – ciast, ciasteczek, kremów czy gofrów.  Produkt ten jest też idealnym dodatkiem do napojów mlecznych – koktajli, kakao, przed lub potreningowych shake’ów oraz do kawy bądź herbaty. Należy jedynie pamiętać, że takie mleko jest nieco słodsze niż jego tradycyjny odpowiednik, dlatego w powyższych daniach warto nieco zmniejszyć ilość dodawanego cukru lub zupełnie z niego zrezygnować, dzięki czemu  cała potrawa lub napój będą zdrowsze i mniej kaloryczne.

Leave A Response »