Suplementacja BCAA – moda czy prawdziwe efekty?

Marcin B. May 11, 2016 0
Suplementacja BCAA – moda czy prawdziwe efekty?

Aminokwasy rozgałęzione, zwane inaczej BCAA to związki szczególnie istotne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Biorą udział w wielu przemianach metabolicznych, głównie budując białka. Nie bez powodu stanowią bazę wielu suplementów dla sportowców, zarówno w kulturystyce, jak i sportach wyczynowych. Oprócz tego znajdują wykorzystanie w profilaktyce wybranych chorób czy stanach niedożywienia.

Aminokwasy rozgałęzione BCAA

Izoleucyna, leucyna i walina zwane inaczej BCAA należą do związków, których ludzki organizm sam nie potrafi wytworzyć. Obowiązkiem staje się dostarczanie ich z pożywieniem, z produktów zawierających białko takich jak czerwone mięso czy przetwory mleczne. Mimo że niedobory tych związków zdarzają się bardzo rzadko, popularność suplementacji rośnie zwłaszcza wśród sportowców. Dlaczego?

Zawartość tych białek w mięśniach waha się na poziomie od 14 do 18 procent. Do głównych działań BCAA należy bowiem synteza białek mięśniowych, czyli efekt szczególnie pożądany. Ponadto długotrwały wysiłek wytrzymałościowy wyczerpuje zapasy glikogenu, więc źródłem energii dla pracujących mięśni stają się właśnie aminokwasy BCAA. Tym samym, wykazano także zmniejszenie bolesności mięśni po treningu, czyli tak zwanych “zakwasów”. Spożywane są w postaci rozpuszczalnych proszków lub gotowych preparatów, dlatego stanowią idealny dodatek do okołotreningowego posiłku.

Badania naukowe

Aminokwasy rozgałęzione stanowią obiekt wielu badań naukowych, szczególnie w wykorzystaniu wśród preparatów dla sportowców. Jednym z wykazanych efektów jest regulacja działania hormonów (insulina, dopamina, hormon wzrostu), co przekłada się na regulację przemian zarówno energetycznych, jak i metabolicznych. Co więcej, aminokwasy rozgałęzione oddziałują na układ nerwowy i powstawanie ważnego neurotransmitera, czyli glutaminianu. Co ciekawe, mogą również wywierać korzystny wpływ na samopoczucie, sprzyjają syntezę serotoniny.

Stanowisko badaczy aminokwasów BCAA zdecydowanie stawia je w pozytywnym świetle, biorąc pod uwagę zarówno działanie i efekty. Aminokwasy egzogenne są niezbędne do przemian metabolicznych również tych osób, które nie uprawiają sportów wyczynowych, dlatego pamiętajmy o spożywaniu wraz z codzienną dietą odchudzającą. Sięgnięcie po produkty takie jak wołowina, ryby, produkty mleczne czy soję i fasolę uzupełni zapotrzebowanie na te składniki, tym samym wspierając prawidłowe funkcjonowanie.

Leave A Response »