Zdrowe przekąski

Michal June 17, 2016 0
Zdrowe przekąski

Z moich obserwacji wynika, że do jednych z najczęściej popełnianych błędów dietetycznych należy m.in. podjadanie pomiędzy posiłkami. Wolna chwila, przerwa w pracy czy oglądanie telewizji. Czas, miejsce i pora generalnie nie ma dla nas większego znaczenia. Lubimy podjadać i robimy to bardzo często. Problem pojawia się w momencie wyboru przekąski, bo te bywają bardzo różne… W tym artykule poruszę kwestię przekąsek, zwracają uwagę na ich prawidłowy dobór.

 Podjadanie = więcej kalorii

Dlaczego podjadanie pomiędzy posiłkami jest złe? Przede wszystkim dlatego, że go nie kontrolujemy. Zazwyczaj odbywa się to na zasadzie spożycia paczki chipsów, nieokreślonej liczby ciastek lub cukierków czy jakichkolwiek innych przysmaków. Spożywając te przekąski nie kontrolujemy końcowej ilości kalorii, co w efekcie przekłada się na przekroczenie dobowej wartości, która jest dla nas odpowiednia. Takie przekąski są pozbawione ważnych dla organizmu witamin oraz minerałów, co dobitnie wyraża się w określeniu “puste kalorie”. Co więcej, ogromna dawka węglowodanów w postaci cukrów prostych prowadzi do zwiększenia spożycia, z uwagi na stymulowany przezeń ośrodek nagrody w mózgu. W efekcie chcemy więcej, i więcej…

Jak podjadać z głową?

Zacznijmy od tego, że kluczowym jest liczenie spożywanych kalorii i makroskładników. Jakiekolwiek odstępstwo od diety powinno być skrzętnie wliczone w nasz dobowy bilans. Inaczej łatwo przekroczymy założone wartości, co w efekcie przełoży się na wzrost wagi i niezadowolenie z wyników. Zamiast słodkich przekąsek wybierzmy te zdrowe:

  • orzechy,
  • rodzynki,
  • wiórki kokosowe,
  • nasiona słonecznika,
  • migdały,
  • gorzka czekolada,
  • szejk proteinowy,
  • jogurt naturalny,
  • owoce,
  • warzywa.

Przy odrobinie kulinarnego kunsztu doprecyzujemy nasze zdrowe przekąski, przez co sprawimy, że będą nie tylko zdrowe, ale i smaczne. Dieta w żadnym wypadku nie musi być nudnym i przykrym obowiązkiem. Idealnym sposobem mogą być połączenia wyżej wymienionych produktów – np. jogurtu naturalnego z orzechami lub szejka proteinowego wraz z świeżymi truskawkami. Ile ludzi, tyle możliwości.

Podsumowanie

Jak zdążyłem zaobserwować, podjadanie to jedno z większych niebezpieczeństw dla osób będących na diecie. Jeśli zwyczajnie nie możecie opanować się od słodkich przekąsek – po prostu ich nie kupujcie. Należy pamiętać, że każdy zły nawyk można przeistoczyć w dobry, i przede wszystkim zdrowy…

Leave A Response »