Polska superżywność

Aneta Rachwał - Adamczyk February 7, 2017 0
Polska superżywność

Superżywność kojarzy nam się z egzotycznymi nasionami chia, spiruliną, czy też z jagodami goji. Pomimo, że cechują się one znaczną zawartością witamin i mikroelementów to jednak, odpowiedzialne są za to, że zapominamy, iż w Polsce również dostępna jest superżywność. Dynia, jarmuż, siemię lniane – to polskie produkty, które nie tylko są bardzo zdrowe, ale również łatwiej dostępne i tańsze.

  • Dynia

Dynia jest popularnym warzywem w Polsce. Zawiera ogromną ilość składników które wzmacniają ogólną odporność organizmu, a także działają antyrakowo. Dynia z całą pewnością powinna znaleźć się w naszych menu, szczególnie w okresie jesieni i zimy. Dynia sprawdza się znakomicie zarówno jako składnik zup, curry, czy też w sosach do makaronu.

  • Jarmuż

Jarmuż to zielone liście, które swoim smakiem nieco przypominają kapustę. Warzywo to jest ogromną skarbnicą wartości odżywczych. W jego składzie znajdują się:

  • białko,
  • błonnik,
  • wapń,
  • żelazo,
  • fosfor,
  • cynk,
  • magnez

Dodatkowo jarmuż zawiera bardzo silne przeciwutleniacze, jak na przykład chlorofil, luteina czy sulforafan. To właśnie one eliminują z organizmu toksyny, naprawiają DNA, a także zapobiegają wzrostowi komórek nowotworowych.

  • Siemię lniane

Siemię lniane jest bardzo bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, dlatego też śmiało może konkurować z nasionami chia. Siemię ma również ogromna ilość błonnika oraz jest najbogatszym źródłem lignanów. Tym samym pozytywnie wpływa na pracę jelit, poprawia pracę serca i zapobiega stanom zapalnym w organizmie.

  • Orzech włoski

Orzechy mają ogromną ilość wartości odżywczych. Zawarte są w nich kwasy omega 3. Bogate są w białko, kwas foliowy, magnez, fosfor, oraz błonnik. Orzechy dostarczają również antyoksydantów, takich jak: selen, polifenole czy też witaminę E. Orzechy są kaloryczne i cechują się wysoką zawartością tłuszczu. Wbrew pozorom jednak nie tuczą, dlatego można je jeść nawet będąc na diecie odchudzającej. Przeciwnie, ze względu na zawartość błonnika, poprawiają one przemianę materii.

Leave A Response »