Niedobory witamin i minerałów – ogólnie

Michal April 20, 2016 2
Niedobory witamin i minerałów – ogólnie

Pojęcie zbilansowanej diety pojawia się w mass mediach bardzo często. Bardzo często zdarza się, że pomimo spożycia ogromnej ilości kalorii osoba jest wyraźnie “niedożywiona”, czyli innymi słowy brakuje jej niezbędnych składników odżywczych. Okazuje się, że klucz tkwi w prawidłowym doborze oraz odpowiedzialnym spożywaniu kalorii. W tym artykule postaram się przedstawić podstawowe aspekty zbilansowanej diety, która bezpośrednio zapobiega wystąpieniu niedoborów witamin oraz minerałów.

Jak wygląda typowy dzień Polaka? Szybka pobudka, śniadanie w locie, potem długo, długo nic – następnie obfity obiad, a na koniec “kolacja” w postaci szybkich przekąsek. Cóż, trudno w tym zestawieniu szukać źródeł witamin i minerałów. Do podstawowych ich źródeł zaliczamy oczywiście owoce i warzywa. Nie ma żadnej przesadności w dosyć popularnej zasadzie “pięciu porcji warzyw i owoców”. Dobierając nasz zbilansowany jadłospis, należy dodać warzywa i owoce do posiłków, zaś słodkie przekąski zastąpić równie słodkim jabłkiem czy pomarańczą.

Jednymi z najczęściej występujących niedoborów są braki witaminy A, witamin z grupy B, witaminy C, witaminy D oraz witaminy E. Jeśli chodzi o minerały, zazwyczaj brakuje nam magnezu, potasu, wapnia, cynku oraz żelaza. Tworząc swój jadłospis, warto zatem zadbać o dobór jak najmniej przetworzonych produktów, które zawierają o wiele więcej niezbędnych substancji, niż swe “przetworzone koleżanki”. Każdy proces obróbki wpływa (zazwyczaj negatywnie) na procentowy udział witamin oraz minerałów w produkcie.

witaminy

Każdy niedobór witamin oraz minerałów można rozpoznać. Niemal każdy niedobór posiada swój “indywidualny” symptom, który mówi nam o tym, że coś jest nie tak. Przy odrobinie wiedzy oraz zdrowego rozsądku, jesteśmy się w stanie pokryć ów niedobór, poprzez zmianę stylu odżywiania. Pamiętajmy jednak, że w przypadku braku pewności oraz poważnych objawów ze strony naszego organizmu, powinniśmy zgłosić się do lekarza, który zleci badania ukierunkowane na wykrycie niedoborów. Lekarz może zalecić również skorzystanie z suplementów diety, które są ogólnodostępne na naszym rynku.
Pamiętajmy zatem o tym, że zbilansowana dieta nie sprawdza się tylko i wyłącznie do prawidłowego określenia kalorii oraz makroskładników. Zbilansowana dieta, to styl odżywiania ukierunkowany na jak największy udział naturalnych, nieprzetworzonych, a co z tym idzie bogatych w witaminy oraz minerały produktów.

2 Comments »

  1. Kobiece Zdrowie April 25, 2016 at 6:34 am - Reply

    Straszne jest to, że obecnie nasze społeczeństwo cierpi na bardzo duże braki witamin. Jemy po prostu za mało owoców i warzyw!

    • Marcin B. May 18, 2016 at 3:08 pm - Reply

      Nie tylko za mało owoców i warzyw, lecz również zbyt opryskiwanych i o obniżonej wartości spożywczej

Leave A Response »