Pilates i jego rola w rehabilitacji po kontuzji w sporcie

Marcin B. April 8, 2019 0
Pilates i jego rola w rehabilitacji po kontuzji w sporcie

Dolegliwości bólowe związane ze sportowymi kontuzjami mogą nie tylko spowodować utrudnienie codziennego funkcjonowania, ale jednocześnie też mogą stać się powodem zaniechania uprawiania określonej dyscypliny sportowej. Dlatego też jedną z chętnie stosowanych metod w przywracaniu sprawności układu mięśniowo- szkieletowego jest kinezyterapia. Odtworzenie prawidłowych ruchów aparatów ruchowych jest czymś koniecznym nie tylko po to, aby móc ćwiczyć, ale po to, aby móc normalnie i sprawnie, na co dzień funkcjonować.

Pilates w kinezyterapii

Kinezyterapia to nic innego jak terapia poprzez ruch fizyczny. Bardzo dobrze sprawdza się w tym miejscu pilates. Zarówno u samych początków jak i współcześnie to właśnie metoda pilates jest włączana w programy rehabilitacyjne. Można powiedzieć, że rehabilitacja sportowa oraz fizjoterapia mają ze sobą bardzo wiele wspólnego. W ćwiczeniach pilates mamy obecne elementy ćwiczeń siłowych, ale jednocześnie też w bardzo dużym stopniu obecne są tam elementy związane z baletem oraz z jogą.

Pilates może być z powodzeniem stosowany przez osoby w każdym wieku i to jest kolejny z elementów powodujących korzystne jego zastosowanie w sportowej rehabilitacji. Ćwiczenia pilates dają przede wszystkim możliwość wzmocnienia określonych grup mięśniowych, w tym głównie chodzi o mięśnie głębokie. To powoduje, że rehabilitacja przebiega znacznie szybciej, a jej efekty są bardziej trwałe. Warto nadmienić, że u początków pilatesu (kontrologii) metoda ta była chętnie i często wykorzystywana przez tancerzy oraz żołnierzy właśnie w procesie dochodzenia do zdrowia po przebytych kontuzjach.

Główne zasady pilates wykorzystywane w pilates

Mówiąc o powiązaniach pilates oraz rehabilitacji sportowej, warto jest podkreślić znaczenie najważniejszych zasad, dzięki którym pilates są tak bardzo skuteczne. Mowa jest o:

  • – koncentracji
  • – właściwym oddychaniu
  • – precyzji ćwiczenia
  • – aktywnym centrum
  • – płynności
  • – pełnej kontroli każdego ruchu

Każda z tych zasad jest bardzo istotna i o żadnej z nich nie można zapominać planując zajęcia z zakresu pilatesu. Jednocześnie też, jeśli zachowamy pełną koncentrację i będziemy pamiętali o każdej z zasad, to równocześnie też będziemy mogli mówić o pozytywnych efektach widocznych bardzo szybko, w bardzo krótkim czasie. Pilates stosowany w rehabilitacji sportowej jest stosowany z uwagi na to, że mamy do czynienia z pełną kontrolą nad oddechem, mamy włączone tutaj ćwiczenia rozciągające oraz rozluźniające. Tym samym bardziej świadomie wykonujemy każdy ruch, a to pozwala na bardziej skuteczne działania w zakresie dochodzenia do pełni zdrowia.

balanced body polska

Pilates to ćwiczenia, dzięki którym można w sferze dbałości o swoje zdrowie,  w sferze rehabilitacji swojego ciała bardzo wiele osiągnąć. Jednakże bardzo ważne jest to, aby wszelkie ćwiczenia wykonywać pod czujnym okiem instruktora. Jedną z najważniejszych zasad jest dokładność i precyzja w wykonywaniu każdego ćwiczenia. Tylko w ten sposób można zrealizować określone cele.

Leave A Response »