Sporty wodne na każdą kondycję

Bartek M. June 20, 2018 0
Sporty wodne na każdą kondycję

Spędzanie czasu nad jeziorem lub nad morzem to nie tylko leżenie na plaży i opalanie się. To także szansa na poznanie nowych dyscyplin sportowych i uprawianie ich w pięknych okolicznościach przyrody. Poniżej znajdziesz kilka pomysłów i inspiracji, jak aktywnie i kreatywnie wykorzystać pobyt nad wodą.

Po pierwsze – pływanie

Pływanie to pierwszy podstawowy sport kojarzący się ze zbiornikami wodnymi. Jest odpowiedni praktycznie dla każdego. Nie przeciąża stawów i pozwala na równomierne wzmacnianie kilku partii mięśniowych. Można go uprawiać na basenie, w jeziorze i morzu. Nie wymaga specjalnego sprzętu. Czy można wymarzyć sobie lepszą dyscyplinę?

Rowery wodne

Rowery wodne można wypożyczyć niemal na każdym pojezierzu. Są świetną opcją dla osób lubiących wysiłek fizyczny o niewielkiej intensywności. Odpłynięcie rowerem wodnym od brzegu pozwala odciąć się od zgiełku publicznej plaży. Umożliwia wyciszenie i relaks. Wypożyczając sprzęt należy pamiętać o zabraniu kamizelki ratunkowej, aby czas spędzony na jeziorze był nie tylko przyjemny, ale także bezpieczny.

Kajaki

Pływanie kajakiem wymaga nieco więcej skupienia i zaangażowania niż pływanie rowerem wodnym. Jednak rekreacyjne uprawianie tego sportu nie wymaga szczególnego przygotowania fizycznego. Tempo można bowiem dopasować do swoich możliwości, a poruszanie wiosłami nie jest skomplikowane. Kajakiem można pływać po jeziorze, jednak zdecydowanie więcej emocji wywołują spływy kajakowe organizowane na rzekach.

Rekreacyjne waterpolo

Dyscyplina piłka wodna (waterpolo) jest grą zespołową. Dwie siedmioosobowe drużyny rywalizują ze sobą w wyznaczonym polu basenu o powierzchni 20 na 30 metrów, starając się umieścić piłkę w bramce przeciwnika. W wersji amatorskiej reguły oczywiście nie muszą być tak sztywne. W sklepach dostępne są dmuchane bramki i piłki, które świetnie sprawdzą się podczas rodzinnych rozgrywek.

Zasady bezpiecznego uprawiania sportu

Sporty wodne niosą za sobą pewne ryzyko, szczególnie dla osób nie radzących sobie dobrze z pływaniem. Aby je zminimalizować, należy przestrzegać kilku prostych zasad. Po pierwsze – nigdy nie zbliżamy się do wody pod wpływem alkoholu. Co roku kilkaset osób traci życie w wyniku utonięcia, a stan po spożycia bardzo sprzyja nieszczęśliwym wypadkom. Kolejne istotna sprawa – ochrona przed szkodliwym działaniem promieniowania UV. Skórę należy dokładnie, kilka razy dziennie smarować kremem z filtrem. Nie należy zapominać o nakryciu głowy i okularach przeciwsłonecznych. Nadmierna ekspozycja na promienie słoneczne powoduje nie tylko oparzenia, ale także zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwór skóry. Następna istotna kwestia dotyczy kontuzji. Aby zminimalizować nieprzyjemne dolegliwości związane z ewentualnym urazem, warto do wakacyjnej apteczki spakować lek przeciwbólowy i przeciwzapalny, który szybko rozpoczyna swoje działanie, np. zawierający deksketoprofenem (Dexak tabletki, Dexak SL granulat do sporządzania roztworu doustnego ). W gorące dni niezwykle istotne jest nawadnianie organizmu, w szczególności gdy oprócz normalnej codziennej aktywności, w naszym planie dnia znajduje się miejsce na wysiłek fizyczny. Gdy intensywnie się pocimy, tracimy dużo wody i elektrolitów. Wówczas nasze zapotrzebowanie na płyny znacznie przekracza znane wszystkim ”2 litry wody dziennie”.

Leave A Response »