Tania ryba słodkowodna nie taka zła

Marcin B. December 23, 2015 0
Tania ryba słodkowodna nie taka zła

Ryby nie są sobie równe pod względem właściwości odżywczych. Zarówno te z hodowli jak i żyjące w morzu różnią się między sobą w podobny sposób. Większość zwierząt żyjących w wodzie morskiej i jeziorach jakie zjadamy pochodzi z prywatnych hodowli. Taka hodowla może dzielić się na mniej lub bardziej ekologiczną. Czynników rozróżniających firmy zajmujące się hodowlą ryb jest tak dużo, że dosłownie wszystko może wpływać na późniejszą ilość minerałów i witamin zawartych później w mięsie.

Ryby na polskim stole

O spożyciu owoców morza nie warto mówić, ponieważ w naszej części geograficznej jest znikome. Natomiast ryby słodko i słonowodne zaczynają pojawiać się w naszej kuchni częściej niż raz na dwa tygodnie. Często korzystamy także z olejów rybnych, czyli tranu, który posiada wiele pozytywnych dla zdrowia kwasów tłuszczowych, witamin oraz minerałów. Tłuste gatunki ryb są statystycznie droższe ze względu na zawartość kwasów omega 3 znanych z dobroczynnych właściwości dla serca i nie tylko. Właściwe proporcje między omega 6 a omega 3 wpływają na zredukowanie stanów zapalnych co może być kluczowe w wielu jednostkach chorobowych. Tym samym łosoś oraz pstrąg w postaci świeżej są jednymi z najdroższych ryb na rynku.

Obserwuje się także zwiększone spożycie ryb zamkniętych w puszkach. Tuńczyk, mimo wielu wartości odżywczych powinien być spożywany nie częściej niż raz w tygodniu ze względu na zanieczyszczenie szkodliwymi pierwiastkami takimi jak Rtęć. Poza tym musimy zdawać sobie sprawę z istnienia niektórych substancji konserwujących w sosach oraz olejach znajdujących się wraz z mięsem w takiej puszce. Nic więc nie zastąpi świeżego fileta.

Dlaczego Panga jest tak popularna?

Nareszcie przechodzimy do tematu ryby będącej numerem jeden, jeśli chodzi o zakup w Polsce. W Azji ryba panga naturalnie występuje w rzekach, ale do Polski najczęściej trafia z dużych hodowli. Kilka badań przeprowadzonych także w naszym kraju dowiodło, że pod względem ilości zanieczyszczeń ryby żyjące na wolności oraz w hodowli są sobie równe. Nie posiadają pierwiastków szkodliwych dla zdrowia, więc nie musimy ograniczać ich spożycia, jak wcześniej wspomnianego tuńczyka. Jedyne różnice, które można dostrzec wiążą się z ilością minerałów, witamin oraz szczególnie ważnych kwasów omega 3. Najwięcej miała ich ryba z rzeki. Nie zmienia to faktu, iż panga jest rybą  niskokaloryczną. Posiada dużą ilość białka, która jest niezbędna wszystkim sportowcom oraz osobom, które chcą zredukować masę ciała na diecie z deficytem kalorycznym. Jeżeli tylko chcemy możemy polać ją oliwą z oliwek tłoczoną na zimno, bądź innym olejem roślinnym, by dodać jej kaloryczności. Do tego dochodzi niska cena, która jest jednym z najważniejszych kryteriów zakupu. Nawet mając niewielkie umiejętności kulinarne można ją dobrze ugotować. Natomiast osoby świetnie radzące sobie w kuchni będą mogły wykorzystać delikatny filet bez kości do smacznego obiadu lub lekkostrawnej kolacji.

Leave A Response »