Uprawiasz sport? Zadbaj o właściwy poziom magnezu

Bartek M. November 2, 2016 0
Uprawiasz sport? Zadbaj o właściwy poziom magnezu

Osoby, które regularnie uprawiają sport, są znacznie bardziej narażone na niedobory magnezu niż wszyscy pozostali. Tymczasem ten pierwiastek ma duże znaczenie dla naszej kondycji, zdrowia i dobrego samopoczucia: wspomaga m.in. układ odpornościowy, kostny i nerwowy. Dlatego warto uzupełniać braki i dostarczać organizmowi właściwą dawkę magnezu, która zapewni nam doskonałą formę.

Dlaczego magnez jest tak ważny?

Magnez pełni szereg istotnych funkcji w ludzkim organizmie. Do jego podstawowych zadań należy uczestnictwo w syntezie białek, kwasów nukleinowych i węglowodanów, dzięki czemu nasze komórki i tkanki otrzymują odpowiednią porcję energii. Magnez zapewnia również prawidłowe krzepnięcie krwi, obniża poziom cholesterolu i wspomaga pracę serca oraz układu naczyniowego. Jego oddziaływanie ma również duże znaczenie dla naszych kości, ponieważ bierze udział w syntezie witaminy D i w połączeniu z wapniem wzmacnia kości i czyni je bardziej odpornymi na złamania. Właściwe stężenie magnezu pozytywnie wpływa także na odporność oraz układ nerwowy – poprawia pamięć, zwiększa zdolność koncentracji i łagodzi skutki stresu.

Niedobór magnezu: objawy i skutki

Brak magnezu w organizmie może objawiać się wzmożonym i przewlekłym zmęczeniem, nawet jeżeli akurat nie podejmujemy żadnego większego wysiłku fizycznego. Do objawów niedoboru magnezu należy również nadpobudliwość i ciągłe rozdrażnienie, kłopoty z pamięcią i niemożność skupienia uwagi. Mogą pojawiać się też problemy ze snem, a kiedy już uda nam się zasnąć, budzą nas bardzo bolesne skurcze łydek. Symptomem niedostatecznej ilości magnezu jest również spadek formy, ponieważ mięśnie ulegają osłabieniu. Jeżeli zlekceważymy takie objawy, wówczas skutki niedoboru magnezu w organizmie mogą okazać się niebezpieczne nie tylko dla zdrowia, ale i życia. Konsekwencją braku magnezu mogą być skurcze tętnic, co w dalszej perspektywie prowadzi do zawału, nawet jeżeli nie mamy problemów kardiologicznych. Poza tym niedobór magnezu sprzyja zatykaniu naczyń krwionośnych oraz rozwojowi miażdżycy i arytmii serca.

Spadek poziomu magnezu podczas wysiłku fizycznego

Podczas wysiłku fizycznego poziom magnezu znacznie spada, ponieważ jest należy on  do elektrolitów, które są wydalane wraz z potem. Jak wyjaśniają specjaliści na portalu https://www.magneb6.pl/objawy%20niedoboru%20magnezu/magnezu-wysilek-fizyczny, w ciągu godziny intensywnego wysiłku nasz organizm wydziela ok. 1-2,5 l potu – jeżeli nie uzupełniamy płynów, może dojść nawet do odwodnienia. Jony magnezu podczas wytężonej aktywności fizycznej przemieszczają się do osocza, a stamtąd to tkanki mięśniowej, z której następnie „wyparowują”, kiedy się pocimy. Dlatego zarówno zawodowcy, jak i amatorzy sportu mają zwiększone zapotrzebowanie na magnez – najlepiej w takim wypadku pić wodę wysokozmineralizowaną oraz uzupełniać swoją dietę odpowiednimi suplementami z magnezem, np. Magne B6.

Leave A Response »