Wesprzyj funkcjonowanie wątroby. Zadbaj o swoje zdrowie!

Bartek M. June 14, 2017 0
Wesprzyj funkcjonowanie wątroby. Zadbaj o swoje zdrowie!

Wątroba wraz z sercem i mózgiem należy do najważniejszych organów w ludzkim ciele. Tymczasem nasza wiedza na jej temat pozostawia wiele do życzenia. Jest to organ spełniający ponad 500 różnych funkcji. 84% Polaków potrafi powiedzieć, gdzie znajduje się wątroba, ale zaledwie połowa ankietowanych osób zdaje sobie sprawę, że odpowiada za neutralizację toksyn i oczyszczanie organizmu. Na co zwrócić uwagę, aby wspomóc jej działanie?

Zdrowe nawyki żywieniowe kluczem do sukcesu

Tłuste i pełne cukru pożywienie wywołuje negatywne zmiany w miąższu wątroby i powoduje zaburzenia w funkcjonowaniu całego organizmu. Schorzenia wątroby mogą rozwijać się bezobjawowo lub wysyłać niejednoznaczne sygnały takie jak nieustanne zmęczenie, apatia, zaburzenia koncentracji lub łaknienia. Aby cieszyć się zdrowiem przez długie lata, należy wspomóc wątrobę poprzez zrównoważone odżywianie. Przede wszystkim warto zrezygnować z mięs i wędlin ociekających tłuszczem, a po drugie zamiast smażyć potrawy lepiej zdecydować się na grillowanie, pieczenie w folii, a jeszcze lepiej na duszenie i gotowanie na parze. Tłuszcze zwierzęce zastępujemy roślinnymi, a przede wszystkim zdrowymi olejami tłoczonymi na zimno. Posiłki powinny być spożywane bez pośpiechu i o stałych porach. Warto zmniejszyć porcje i jeść po prostu częściej. Mocna herbata i kawa niestety szkodzą wątrobie. Kawę należy spożywać sporadycznie i najlepiej zamienić ją na kawę zbożową. Tłusty nabiał, w tym mleko i śmietana również powinny zostać przynajmniej ograniczone w codziennej diecie. Głodzenie się jest równie szkodliwe jak objadanie się. W diecie powinny pojawić się takie produkty jak: burak, jarmuż, awokado, kurkuma i amarantus.

Aktywność fizyczna adekwatna do wieku

Systematyczna aktywność fizyczna wzmacnia cały organizm i ułatwia pozbywanie się toksyn. Wysiłek nie musi być bardzo intensywny i powinien być dostosowany do wieku i kondycji, a także możliwości zdrowotnych. Przede wszystkim ruch powinien sprawiać przyjemność, dlatego należy wybrać taką aktywność, która nie będzie kojarzyła się z przykrym obowiązkiem. Może to być bieganie, jazda na rowerze lub łyżworolkach, nordic walking, pływanie, gra w badmintona lub po prostu zwykły spacer.

Alkohol wrogiem wątroby

Na stronie http://szczesliwawatroba.pl/ można sprawdzić, co sprzyja dobremu stanowi wątroby, a co jej szkodzi. Łatwo dostępny alkohol, po który sięgamy dla relaksu i chwili przyjemności prowadzi do uszkodzenia tego ważnego organu, jeżeli pijemy go w dużych ilościach, a na dodatek często. Poza stanami zapalnymi, stłuszczeniem czy marskością wątroby pojawia się również psychofizyczne uzależnienie od alkoholu. Dla każdej osoby granica ilości wypijanego alkoholu bez skutków ubocznych może być inna.

Znaczenie fosfolipidów w regeneracji wątroby

Wątroba ma zdolności do autoregeneracji, ale niezbędna jest detoksykacja, czyli przede wszystkim wyeliminowanie czynników, które ją obciążają i utrudniają pracę takich jak ciężkostrawne pożywienie i alkohol. Regenerację organu warto też stymulować poprzez spożywanie pokarmów bogatych w fosfolipidy oraz zawierających je preparatów.

Leave A Response »