Zdrowe zamienniki cukru – które warto włączyć do diety

Bartek M. February 22, 2021 0
Zdrowe zamienniki cukru – które warto włączyć do diety

Dla nikogo nie jest tajemnicą, że cukier to szkodliwy dla organizmu składnik, którego spożycie powinno zostać jak najbardziej ograniczone lub całkowicie wyeliminowane z codziennego menu. Trudno jednak wyobrazić sobie codzienną dietę bez choćby lekkiej słodyczy. Nie chcąc odbierać sobie tej przyjemności i zarazem chcąc zachować smukłą sylwetkę, warto stosować zdrowe zamienniki cukru. Przedstawia dwa z nich – ksylitol i erytrol.

Ksylitol

Patrząc na ksylitol, trudno go odróżnić od normalnego cukru. Co więcej, jego smak również jest słodki, dzięki czemu znakomicie nadaje się do napojów czy deserów. W porównaniu z przemysłowym cukrem ksylitol cechuje się 14-krotnie niższym indeksem glikemicznym i aż 100-krotnie niższą zawartością kalorii! Dzięki temu mogą go bez przeszkód stosować osoby odchudzające się, a nawet cierpiące na cukrzycę. Ponadto ksylitol jest po prostu zdrowy dla organizmu, ponieważ posiada właściwości przeciwbakteryjne i przywraca prawidłową florę bakteryjną jelit.

Ksylitol pozyskuje się z kory fińskich brzóz lub z kukurydzy. W odróżnieniu od sacharozy nie powoduje próchnicy, dlatego bez przeszkód mogą po niego sięgać nawet najmłodsi. Wykorzystuje się go również w leczeniu stanów zapalnych jamy ustnej. Spożycie ksylitolu uwalnia cukier w organizmie przez bardzo długi czas, co nie wywołuje nagłych wyrzutów insuliny, tak niekorzystnych w trakcie odchudzania. Niezależne badania wykazały także korzystne działanie ksylitolu dla kości, co wynika z lepszego przyswajania wapnia, do którego prowadzi ta naturalna substancja słodząca.

Zalety ksylitolu:

  • niski indeks glikemiczny (IG = 8, dla porównania cukier przemysłowy ma IG = 100),
  • mała zawartość kalorii (240 kcal/100 g, dla porównania cukier przemysłowy ma 405 kcal/100 g),
  • działanie przeciwzapalne i bakteriobójcze,
  • poprawa funkcjonowania flory bakteryjnej jelit.

Erytrytol

Erytrol wyróżnia się jeszcze niższą kalorycznością niż ksylitol, bo… nie zawiera praktycznie żadnych kalorii! Choć jest prawie tak samo słodki jak przemysłowy cukier, jego indeks glikemiczny wynosi równe 0, co pozwala na jego zastosowanie w diecie osób odchudzających się i przez cukrzyków. Spożycie erytrolu nie podwyższa stężenia glukozy we krwi i nie powoduje nagłych wyrzutów insuliny, co jest zjawiskiem szczególnie niebezpiecznym w trakcie odchudzania i u osób cierpiących na cukrzycę. Należy również podkreślić prozdrowotne właściwości erytrolu, który pomaga zwalczać bakterie i stany zapalne w organizmie.

Erytrol nie jest rozkładany w ludzkim organizmie i prawie w całości zostaje z niego wydalony wraz z moczem. Wykazano jego działanie przeciwpróchnicze i antyoksydacyjne, co sprzyja utrzymaniu zdrowych zębów i lepszego zdrowia. Można go wykorzystywać do słodzenia napojów, ciast, deserów, sosów i właściwie dowolnych potraw oraz produktów spożywczych.

Zalety erytrolu:

  • niski indeks glikemiczny (IG = 0),
  • brak kalorii (0 kcal),
  • działanie przeciwpróchnicze, przeciwzapalne i bakteriobójcze.

 

Leave A Response »